onsdag 20. juli 2011

Melkekartonger

Nå har jeg levd i snart 32 år, og i snart 32 år har jeg irritert meg over melkekartongene til TINE melk. På hver eneste kartong bestrebes det å reklamere for melk, slik at kunden skal få lyst på enda mere melk når han eller hun har drukket opp kartongen. Slik har det vært så lenge jeg kan huske. Reklamen har vært forskjellig, og mange innfallsvinkler er blitt forsøkt. Felles for dem alle er at de er så dårlige at jeg blir flau. De er så dårlige at jeg helt siden jeg gikk på barneskolen og lærte å lese, har vært nødt til å snu melkekartongen den andre veien slik at jeg slipper å se på reklamen.
Den er ofte av typen "Hei! Jeg heter mr. protein! Meg blir det muskler av!" eller "Hei! Visste du at melk er full av proteiner? Slikt blir det muskler av!"
Da man endelig begynte å resirkulere papir her i landet var melkekartongene raskt ute med sin egen vri på resirkulering; "Visste du at å brenne en melkekartong gir like mye effekt som en 60 watts lyspære!?!"
Ok? En lyspære som brenner i 20 sekunder? Er det meningen man skal henge den i taket og sette fyr på den? Jeg må innrømme at det på meg virker som det av og til går litt fort i svingene for TINE når de skal finne positive vinklinger på melkedrikking.
Ellers går det selvsagt mest i hvor bra og sunt melk er. "Hei! Visste du at melk er sunt?", med forsikringer om at man burde drikke tusen glass om dagen.

Reklameteksten er uansett alltid like lett og ledig i tonen. Alltid like kjekk og artig. Alltid med en spenstig tegning ved siden av den spenstige teksten. Alltid virker det som reklamen er skrevet av en 80-åring som prøver å snakke "ungdomens eige språk". Reklamen er ofte skrevet i så over-positive vendinger, og med så mange vakre adjektiv, at det virker som en parodi på reklame.

Slik har reklamene på melkekartonger vært i ca 30 år, og pussig nok har TINE merket seg at i 30 år har melkesalget gått ned. De har derfor lansert en ny reklame, denne gang med figuren mr. Melk. "Hei! Jeg er Mr. Melk!" Mr. Melk er muskuløs og får proteinene sine fra melk, konseptet later til å være uttenkt av en 80-åring som prøver å tenke ungdommelig, og reklamen virker som en parodi på reklame.

Lykke til til med melkesalget.

2 kommentarer:

  1. Det er ikke en parodi på en reklame, det er en ripoff ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=CSZYY77-7Ao

    http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE

    SvarSlett
  2. JEG HATER DEN REKLAMEN!!!!!!!!

    SvarSlett