Vi kjøpte noe nøtter og vann på et døgnåpent marked, så tok vi drosje til bussholdeplassen. Drosjemannen satte oss av akkurat på flekken der bussen skulle gå fra, og for denne flotte gesten tipset vi ham litt. Her var det også en minibank der Holmes igjen prøvde å ta ut penger. Det gikk ikke. En mann kom bort til oss. Han kunne ikke engelsk, men fikk signalisert at han kunne kjøre oss til Svaneti i Jeep'en sin, om vi betalte ham 400 lari (1400 kroner). Vi takket nei til dette. Dersom vi unnlot å ta fly var det lite gevinst i å betale 400 lari for å sitte alene i en bil? Nei, vi skulle ta buss!
En mann lente seg inn døra og skulle ha betalt for bussen- 30 lari. Jeg gav ham en 50 og en 20-seddel for Holmes og meg. Mannen begynte å bla i seddelbunken sin for å finne veksel, men det virket som han ikke hadde lyst til å gi oss noe tilbake. Han bladde i femmere og tiere akkurat som han håpte å finne to femmere eller en tier som ikke var verdt så mye som de andre. Så kikket han plutselig på oss, pekte på bagasjen vår og signaliserte at vi måtte betale for bagasjen også, og dermed fikk vi ikke tilbake noen veksel. Nåja, 35 lari for 10 timer busstur er ikke akkurat noe ran, så jeg kranglet ikke på det. Så at mange av passasjerene også stakk til sjåføren noen lari ekstra for å få med seg all bagasjen sin. Enkelte hadde riktig mye av den.
Stemningsbilde fra busstasjonen.
Så startet sjåføren tenninga.
Det ble starten på et 10 timer langt mareritt vi sent vil glemme.
Som jeg har nevnt tidligere likere Georgiere å kjøre fort, men denne sjåføren slo alle rekorder. Fra vi kjørte ut fra bussterminalen hadde han klampen i bånn kontinuerlig. Vi prøvde å bedømme farten, og kom til mellom 120 og 150 km/t.
Det ble selvsagt en del forbikjøringer. I Georgia går det veldig mye kyr og gresser langs veien. Ofte legger de seg også ned i veibanen. Vår sjåfør kjørte slalåm mellom dem, med centimeters klarning. Han lå mer eller mindre kontinuerlig i venstre kjørefelt, samme hvor svingete det var. Ikke sjelden kom det møtende trafikk, og vi trodde vår siste time var kommet, men da bare kastet han seg inn mot midtstripa, mens det motkommende kjøretøyet kastet seg i grøfta, og så gikk det på et vis bra. Holmes og jeg forstod raskt at om vi skulle greie bussturen måtte vi slutte å kikke ut frontruta.
Eksempel på å ikke kikke ut frontruta.
Jeg prøvde å ta litt bilder under veis. Her er noen eksempler på Georgisk arkitektur:
Og her er bussen vår! Avfotografert ved første pissepausestopp.
Her var det altså plass til 15 mann og bagasje opp til taket.
Stemningsbilde fra inne i bussen.
Etter 6 timer kjøring var vi ferdige med asfaltert tofeltsvei, og det bar opp Svaneti, på humpete grusvei uten autovern, og hundrevis av meter ned dersom man skulle være uheldig.
Veiene var svært dårlige. Enkelte steder syntes vi det var rart at folk turte å kjøre i det hele tatt.
Vi fikk senere vite at veiene enkelte steder i Georgia var så dårlige at det ble betraktet som nødvendig for sjåfører å ta seg en dram eller to for å roe nervene før man kjørte på dem!!
Halvveis opp denne dalen ble det enda en pissepause. Vi benyttet anledningen til å beundre det fantastiske ingeniørarbeidet som er blitt nedlagt for å bringe strøm opp til Svan'ene i toppen av dette dalføret.
Legg merke til kablene som går fra den store masten til høyre i bildet, og ned til den lille stokken mot venstre, som er i ca ansiktshøyde. (Kablene var surret sammen med makt og fakta talt tapet over. Det er nok en grunn til at strømmen er gratis i Georgia - ingen vil sitte med ansvaret. Red.)
Fasilitetene.
På vei opp Svaneti kjørte vi forbi en del minnesmerker, eller "shrines" som de kalte det. Tradisjonen var at hver gang en person forulykket på de dårlige veiene, så satte man opp et shrine til minne om dem. Et shrine så litt ut som et postkassestativ. Det kunne være laget av tre, eller murt opp. Det bestod uansett av noen hyller, gjerne et skap, med et tak over. I hyllene sto det gjerne et bilde eller tre av den omkomne, eller de omkomne, om det var flere i bilen i det de kjørte av veien. I skapet stod det flasker med vin og sprit. Tradisjonen er nemlig at man stopper opp og tar seg en dram for å minnes de døde.
Den bitende ironien her er at Svan'er flest dør unge fordi de kjører i fylla. Så bygges altså disse shrines'ene, og de fylles med sprit slik at andre ender opp med å kjøre i fylla. Dette er en av de viktigste grunnene til at gjennomsnittsalderen for menn er svært lav i Svaneti.Hun tok oss straks med til et hus hun hadde bestemt at vi skulle bo i. Det var et gjestehus. Her bodde det et eldre ektepar, og tre unger som vi etter hvert forstod var barnebarn som besøkte dem om sommeren.
Mestia! Og bakhodet på Roska.
Kan dere skimte tårnene i byen? Ikke? Ok, her er et nærbilde:
Roska var effektiv, og ville vite hva vi ønsket å gjøre i Svaneti. Holmes og jeg så rådville på hverandre. Så langt hadde vi ikke tenkt. Vi ville opp og kikke og se hva slags muligheter der var, se hvor veien førte oss egentlig. Roska sa at det eneste man kunne gjøre var å gå i fjellet. Og vi hadde jo sekker? Vi sa oss enige. (For var det noe vi hadde så var det jo plenty med sekker. Red.) Det ble raskt bestemt at vi skulle gå i fjellet. Der jeg kommer fra er det vanlig å gå i fjellet alene, men Roska nektet oss å gå i fjellet uten guide. Dette kan jeg forstå. Svaneti er ikke skikkelig kartlagt, og det eneste kartet man kunne få tak i var et svært forenklet kart som bare viste bilveiene i området (Gamle militære kart. Red.) Stiene gikk på kryss og tvers, og det var visst ganske vanlig for turister å rote seg bort. Derfor ringte hun en guide hun kjente.
På vei for å møte vår Guide, stakk vi nedom et sted der det fantes kildevann. I Georgia har de masse kildevann. De kaller det "iron water" og det smaker omtrent som farris. Har du det på ei flaske og rister, så bruser det over! Har du det på ei flaske over tid, blir det brunt fordi det ruster. Dette vannet var umåtelig populært grunnet sin helsebringende effekt, og vi lot oss også begeistre.
Her smaker Holmer på kildevann og blir sunn og frisk!
Deretter dro vi ned til Mestia og møtte guiden vår. Han het Lasha.
Til tross for vårt dårlige utstyr bestemte vi oss for å prøve lykken. Vi dro på den lokale landhandelen og kjøpte inn niste til dagen etter: Sjokolade, ost og spekepølse. (Og det vikttigste; en liter lokal chacha. Chacha er halvferdig vodka, himert om du vil. I bildet over forsøker vi å drikke en flaske vann slik at vi kunne få med oss styrkedrikken - som selvsagt kun ble solgt i løsvekt. Red.)
Brød måtte vi også ha! Lasha tok oss med inn en trang bakgate der han kjøpte tre digre brød.
Holmes ringte flere ganger i løpet av bussturen til Nordea for å finne ut hvorfor kortet hans var sperret. Han hadde selvsagt problemer med å komme i kontakt med noen som visste noe. Noen lovte å ringe ham tilbake, men det ble ikke gjort. Han ringte igjen og igjen. Jeg tør ikke tenke på telefonregninga. Han fikk ikke noe svar før vi var i Mestia. Da fikk han snakke med en person som mente det kunne ha vært brudd på linja opp til Norge akkurat når han skulle ta ut penger. For om minibanken ikke får sjekket balansen får han heller ikke tatt ut penger. Holmes gikk da i minibank i Mestia, og den spyttet gladelig ut penger. Alle var lettet over dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar